תנ"ך על הפרק - תהילים עג - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים עג

640 / 929
היום

הפרק

מִזְמ֗וֹר לְאָ֫סָ֥ף אַ֤ךְ ט֭וֹב לְיִשְׂרָאֵ֥ל אֱלֹהִ֗ים לְבָרֵ֥י לֵבָֽב׃וַאֲנִ֗י כִּ֭מְעַטנטוינָטָ֣יוּרַגְלָ֑י כְּ֝אַ֗יִןשפכהשֻׁפְּכ֥וּאֲשֻׁרָֽי׃כִּֽי־קִ֭נֵּאתִי בַּֽהוֹלְלִ֑ים שְׁל֖וֹם רְשָׁעִ֣ים אֶרְאֶֽה׃כִּ֤י אֵ֖ין חַרְצֻבּ֥וֹת לְמוֹתָ֗ם וּבָרִ֥יא אוּלָֽם׃בַּעֲמַ֣ל אֱנ֣וֹשׁ אֵינֵ֑מוֹ וְעִם־אָ֝דָ֗ם לֹ֣א יְנֻגָּֽעוּ׃לָ֭כֵן עֲנָקַ֣תְמוֹ גַאֲוָ֑ה יַעֲטָף־שִׁ֝֗ית חָמָ֥ס לָֽמוֹ׃יָ֭צָא מֵחֵ֣לֶב עֵינֵ֑מוֹ עָ֝בְר֗וּ מַשְׂכִּיּ֥וֹת לֵבָֽב׃יָמִ֤יקוּ ׀ וִידַבְּר֣וּ בְרָ֣ע עֹ֑שֶׁק מִמָּר֥וֹם יְדַבֵּֽרוּ׃שַׁתּ֣וּ בַשָּׁמַ֣יִם פִּיהֶ֑ם וּ֝לְשׁוֹנָ֗ם תִּֽהֲלַ֥ךְ בָּאָֽרֶץ׃לָכֵ֤ן ׀ישיביָשׁ֣וּבעַמּ֣וֹ הֲלֹ֑ם וּמֵ֥י מָ֝לֵ֗א יִמָּ֥צוּ לָֽמוֹ׃וְֽאָמְר֗וּ אֵיכָ֥ה יָדַֽע־אֵ֑ל וְיֵ֖שׁ דֵּעָ֣ה בְעֶלְיֽוֹן׃הִנֵּה־אֵ֥לֶּה רְשָׁעִ֑ים וְשַׁלְוֵ֥י ע֝וֹלָ֗ם הִשְׂגּוּ־חָֽיִל׃אַךְ־רִ֭יק זִכִּ֣יתִי לְבָבִ֑י וָאֶרְחַ֖ץ בְּנִקָּי֣וֹן כַּפָּֽי׃וָאֱהִ֣י נָ֭גוּעַ כָּל־הַיּ֑וֹם וְ֝תוֹכַחְתִּ֗י לַבְּקָרִֽים׃אִם־אָ֭מַרְתִּי אֲסַפְּרָ֥ה כְמ֑וֹ הִנֵּ֤ה ד֭וֹר בָּנֶ֣יךָ בָגָֽדְתִּי׃וָֽ֭אֲחַשְּׁבָה לָדַ֣עַת זֹ֑את עָמָ֖להיאה֣וּאבְעֵינָֽי׃עַד־אָ֭בוֹא אֶל־מִקְדְּשֵׁי־אֵ֑ל אָ֝בִ֗ינָה לְאַחֲרִיתָֽם׃אַ֣ךְ בַּ֭חֲלָקוֹת תָּשִׁ֣ית לָ֑מוֹ הִ֝פַּלְתָּ֗ם לְמַשּׁוּאֽוֹת׃אֵ֤יךְ הָי֣וּ לְשַׁמָּ֣ה כְרָ֑גַע סָ֥פוּ תַ֝֗מּוּ מִן־בַּלָּהֽוֹת׃כַּחֲל֥וֹם מֵהָקִ֑יץ אֲ֝דֹנָי בָּעִ֤יר ׀ צַלְמָ֬ם תִּבְזֶֽה׃כִּ֭י יִתְחַמֵּ֣ץ לְבָבִ֑י וְ֝כִלְיוֹתַ֗י אֶשְׁתּוֹנָֽן׃וַאֲנִי־בַ֭עַר וְלֹ֣א אֵדָ֑ע בְּ֝הֵמ֗וֹת הָיִ֥יתִי עִמָּֽךְ׃וַאֲנִ֣י תָמִ֣יד עִמָּ֑ךְ אָ֝חַ֗זְתָּ בְּיַד־יְמִינִֽי׃בַּעֲצָתְךָ֥ תַנְחֵ֑נִי וְ֝אַחַ֗ר כָּב֥וֹד תִּקָּחֵֽנִי׃מִי־לִ֥י בַשָּׁמָ֑יִם וְ֝עִמְּךָ֗ לֹא־חָפַ֥צְתִּי בָאָֽרֶץ׃כָּלָ֥ה שְׁאֵרִ֗י וּלְבָ֫בִ֥י צוּר־לְבָבִ֥י וְחֶלְקִ֗י אֱלֹהִ֥ים לְעוֹלָֽם׃כִּֽי־הִנֵּ֣ה רְחֵקֶ֣יךָ יֹאבֵ֑דוּ הִ֝צְמַ֗תָּה כָּל־זוֹנֶ֥ה מִמֶּֽךָּ׃וַאֲנִ֤י ׀ קִֽרֲבַ֥ת אֱלֹהִ֗ים לִ֫י־ט֥וֹב שַׁתִּ֤י ׀ בַּאדֹנָ֣י יְהֹוִ֣ה מַחְסִ֑י לְ֝סַפֵּ֗ר כָּל־מַלְאֲכוֹתֶֽיךָ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

מזמור לאסף א'ך טו'ב לישרא'ל. ס"ת גימטריא ב"ן אלהים לברי לבב ס"ת גימטריא ב"ן ושם בן הוא במלכות שהוא השכינה שעל ידה הכל. ועוד אפשר לרמוז דשם אהיה הוא ישועת ישראל וכמו שאמרו רז"ל על פסוק אהיה אשר אהיה וכן אמרו רז"ל דשם אהיה תדיר לטובת ישראל וז"ש אך טוב אך שהוא בגימטריא אהיה טוב לישראל שהוא מציל לישראל מכל צרה. ויש צדיקים גדולים דלא מסתפו מדינא כמו שהיה אומר דוד הע"ה אני בצדק אחזה פניך. וז"ש אלהים לברי לבב:ואהי נגוע כל היום וכו' אם אמרתי אספרה כמו וכו'. אפשר לרמוז במ"ש כשם שיצירתו ש"א אחר כל בהמה חיה ועוף במעשה בראשית כך תורתו נתפרשה אחר כל בהמה חיה ועוף וז"ש ואהי נגוע כל היום בפרשת נגעים ואפילו בבקר שרוב החולים שקטים מעט לא כן אנכי ותוכחתי לבקרים דגם בבקר כאבי נעכר ורישומו ניכר זריז ונסק"ר. אם אמרתי אספרה כמו כשם שיצירתו של אדם אחר כל בהמה וכו' כך תורתו נתפרשה אחר כל בהמה ואם הוא כן הנה דור בניך הצדיקים בגדתי. ומיהו היה מקום לישוב דהיצירה יש (לו') לו איזה צד טובה שאדרבא לגדולת האדם ברא כל העולם ואחרי שהכל מתוקן ברא האדם שישלוט על הכל וכשנברא לא חיסר בעולמו כלום. אך דא עקא שנתפרשה תורתו אחר כל בהמה זאת תורת הצרעת זאת תורת היולדת וזה שאמר ואחשבה לדעת זאת כלומר זאת תורת היולדת זאת תהיה תורת המצורע ונתפרשה תורתו אחר בהמה ועוף וזה מורה גריעותא עמל הוא בעיני דצדיקים ורשעים בחדא מחתא מחתינהו עד אבא אל מקדשי אל אשר שם ישבו כסאות למשפט הסנהדרין ורואה שמי שנתחייב מיתה ומלקות הגם דעין רואה ששב בתשובה גמורה בתעניות וסגופים וכיוצא לא נפטר מהמלקות או מיתה והטעם כי בוחן לבות אלהים ואנחנו לא נדע אם נראה מבפנים ושוה מבחוץ והיא תשובה אמיתית בכל לב ונפש ולכן נתפרש תורתו אחר כל בהמה דלגבי דידן כולי עלמא שקולא"י נינהו. אבינה לאחריתם דבמותם הוא יתברך ישלם כפי צדקתם:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך